fbpx
logo
ajax loader

Ergogeniczność kawy

Kilka dni temu naukowcy dokonali przeglądu i podsumowania 21 metaanaliz, dotyczących konsumpcji kofeiny oraz jej wpływu na wydajność osób aktywnych.

Praca ta nie wnosi nic nowatorskiego do środowiska sportowego, aczkolwiek daje nam pewne mniejsze lub większe fundamenty i podstawy naukowe, z których będzie można dalej tworzyć bardziej klarowne rekomendacje w tym zakresie.

Niemniej jednak nadal należy pamiętać, że efekty wywołane spożyciem kofeiny są bardzo indywidualne i bardzo mocno zależą od predyspozycji genetycznych, o czym pisałem już wcześniej.

Wnioski:

Dwie filiżanki kawy, spożyte ok. 60 minut przed treningiem, powinny wywoływać efekt ergogeniczny u większości osób.

  • Suplementacja kofeiny wydaje się przynosić więcej korzyści w sportach wytrzymałościowych, niż w sportach o charakterze beztlenowym
  • Przegląd badań opierał się głównie o młodych mężczyzn

Wake up and smell the coffee: caffeine supplementation and exercise performance—an umbrella review of 21 published meta-analyses
Br J Sports Med  2019
Grgic J, Grgic I, Pickering C, et al

Adrian Bednarek
Adrian Bednarek
Maratończyk, biegacz górski, specjalista ds. żywienia i suplementacji, trener. Zwycięzca i medalista wielu biegów ulicznych oraz przełajowych w kraju i za granicą. Rekordzista tras, m.in. 30km w ramach Łemkowyna Ultra Trail. Rekord życiowy w maratonie – 2:30:44 umieszcza go w czołowej grupie maratończyków w kraju. Sam o sobie mówi ‘’sportowiec - amator, trenujący wyczynowo’’. Czternastoletnie doświadczenie w sporcie przekłada na obszar współprac treningowych w zakresie przygotowania fizycznego i żywieniowego swoich podopiecznych – nie tylko biegowych. W wolnym czasie miłośnik podróży w stylu run&travel oraz kulinarii.
Czytaj także:
27.09.2019
Stretching – czy warto się rozciągać
08.03.2018
Najlepsze źródła węglowodanów dla sportowców
12.08.2020
Biegowe podsumowanie: Lipiec

    Imię i nazwisko*
    Telefon* Adres email*
    Treść zapytania*

    * - pola wymagane
    Porozmawiajmy o Twoim planie treningowym